08-9211506    

בעיות תקשורת והספקטרום האוטיסטי

אחד הפלאים המתחוללים מול עינינו יום יום הוא הקשר המופלא שבין הסוסים לאוטיסטים, וכיצד קשר זה מביא לקידום האוטיסט והכשרתו לחיים. לאורך השנים התמחינו בטיפול בילדים אוטיסטים, המגיעים אלינו מייד לאחר האיבחון, ונשארים חלק מהחווה לעיתים במשך שנים רבות ואף בהתבגרותם.

צוות החווה שקובץ מהמומחים מס' 1 בישראל, פיתח שיטות יחודיות לטיפול, אימון וחיזוק אוטיסטים, ונרשמה הצלחה גבוהה מאוד ביכולת לקדם ילדים אלה. המסלול מתחיל בהתגברות על הפחד לעלות על הסוס, וההצלחה במשימה ראשונה זו של התמודדות עם הפחד, פותחת לפנינו מסלול רצוף של התקדמות, והנאה שתועלת בצידה.

שיטת 'המרחב הפתוח' , מאמינה בלתת מקום לבחירה של הילד ולדעת 'לגעת' בו וללכת איתו למקומות שהוא מכיר ובוחר. אנו לא כופים עליהם את המציאות. אנו מאמינים כי דרך מתן הלגיטימציה לילד לבחור, "אני בוחר" , "אני לוקח את המושכות לידיים" – אנו מצליחים לגרום לילדים להתנסות ולעשות דברים שלא היינו רואים בשום טיפול וקליניקה אחרת.

הרכיבה מעניקה לילדים האוטיסטים רגעים של הנאה ו"הנעה", ומאפשרת להם להיות שווים ו"נורמלים". באמצעות הקשר והחיבור לסוס, מביעים הרוכבים את העדינות והרגישות המצויות בהם, ומקיימים תקשורת מעולה עם הסוס, שמצידו נענה להם ומשתף פעולה. במסלול אותו עובר הילד האוטיסט הוא נדרש לקחת אחריות, והצוות לא מאפשר לו לחמוק מאחריות ומעמדת הובלה.
כך קורה שתלמידים שבתחילה לא הסכימו לאחוז במושכות – לומדים להשתמש בהן ככלי הכרחי שחובה לשמור עליו, תלמידים שהתקשו במעקב אחר הוראות ובביצוע משימות לומדים להתרכז ברכיבה ולפעול ולהגיב למרות הגירויים החיצוניים. על גבי הסוס הילדים מצליחים ללמוד פעולות חדשות ואת הקשר שבין ההוראה לפעולה, הם מצליחים להניע את עצמם לפעולה.

בכך אנו מצליחים להרחיב את טווח הפעילויות שלהם, והם חווים הצלחה ורצון להמשיך ללמוד. חניכים תחושה של כח ורצון להתקדם ולהשתפר. ההורים נהנים לראות את ילדם במיטבו, וסיפוק רב לראות את ילדיהם כילדים רגילים, בעלי יכולות, ובעלי כושר לימוד וביצוע. כתוצאה מכך הדימוי של הילד בעיניהם משתנה והם משקפים זאת בחזרה אל הילד שעבורו זהו מקור כוח להאמין בעצמו. 

בחווה נמצאים רוכבים ותיקים אשר הישגיהם לעיתים עולים על כל הציפיות המוקדמות. רוכבים אלה מתקדמים בהתמדה, קופצים מעל מכשולים, מתמחים ברכיבה אומנותית, יוצאים לטיולי שטח מאורגנים, ומגלים הישגיות ברמה גבוהה. כמעט אפשר לשכוח שמדובר בילדים אוטיסטים, ולא דווקא מהדרגות הקלות של הספקטרום.
מעבר להתגברות על פחד הגבהים מעצם העלייה על גב הסוס, הרכיבה מזמנת רגעים מפחידים, שההתגברות עליהם היא חלק מהרכיבה עצמה. כאשר ילד אוטיסט צולח בקור רוח רגע מפחיד, זהו רגע מכונן בהתפתחותו כרוכב וכאדם עצמאי ובוגר. תועלת נוספת טמונה בסביבה המשתנה של החווה, בין יום לערב, חורף לקייץ, סוסים שונים, מדריכים שונים, מגרשים ונופים שונים – כל אלה מפתחים את היכולת להסתגל לשינויים ולהתמודד עם שינויים סביבתיים.


תהליך אימון הרכיבה לילד ולנער האוטיסט הוא בשבילו מפתח לחיים. האוטיסט והוריו מקבלים את מה שעבורם הוא יקר מפז: סביבה שהוא אוהב ושמקבלת אותו כמו שהוא, מקום שבו הוא אינו חריג ושהתנהגותו מתקבלת בהבנה ובטבעיות, חיבור לסביבה דינאמית ופעילה עם אנשים, בעלי חיים, ופעילות עניפה, ומעבר להכל: הזכות לרכוש תחביב משלו שיגרום לו ריגוש וסיפוק. החווה מהווה עבור הילד חוויה אינטגרטיבית חיובית בחברה נורמטיבית אבל מתווכת ומכילה.

אנו ממליצים להגיע למפגש של כשעתיים בחווה, במהלך המפגש אנו מתלווים אל הילד במרחב של החווה ומאפשרים לו להוביל אותנו אל נקודת העניין שמושכת אותו בחווה. עבור כל ילד הגירוי יהיה ייחודי לו, חלקם נמשכים לריח העיזים, חלקם לשקתות המיים של הסוסים, וחלקם בוחרים לשבת על הערסלים בחווה. כל בחירה היא מקובלת והמטפל מצטרף אל הילד וחולק איתו את הרגע תוך כדי תקשורת מלאה כאל כל אדם אחר.

העלייה על גב הסוס אינה מטרה בפני עצמה, והיא נעשית בהדרגה, תחילה הילד יתקרב לסוס ויתבונן בו, אח"כ אם יוכל גם ייגע בו וילטף אותו,ילדים שקשה להם להתגבר על פחד העליה על הסוס ירכבו בשלב ראשון בכרכרה עד שירגישו בטוח בסביבה החדשה ויראה שהוא מוכן ורוצה לעלות על הסוס, המטפל יסייע לו ויעניק לו את הכוח לעשות זאת.

הפעילויות בחווה כוללות:

  • רכיבה טיפולית - הילדים מקבלים חצי שעת טיפול ברכיבה על סוסים, ע"י מורים מנוסים ומקצועיים בסיוע של חניכי הנוער בסיכון.
  • טיפול באמצעות בע"ח -  טיפול רגשי דינאמי. הקשר עם הבעלי החיים הקטנים מפתח ומעצים יכולות בתחומים רבים ומגוונים, את השימוש בתפקודים מוטוריים, תקשורתיים ורגשיים.  בעזרת הקשר עם החיות ניתן לעקוף הרבה מהמחסומים וההתנגדויות.
  • "זמן מרחב"- כל ילד ניגש לפינות המסקרנות אותו בחווה בליווי המטפל האישי.
  • סוס וכרכרה - הילדים יוצאים לטיול בעגלה למרחבים הקסומים שנמצאים באזורינו.במהלך הטיול המטפל ישים דגש על התקשורת הלא מילולית עם הילד ויגיב לסימנים הקטנים ביותר מצידו.ההורה יכול להצטרף לטיול או שלא ע"פ שיקול דעתו ושיקוליו של המטפל.

 

קישור למחקר של אוניברסיטת וושינגטון שמראה כי לרכיבה טיפולית יש השפעה חיובית בטיפול בילדי הספקטרום האוטסיטי